Αποκαλύπτοντας τις Παθογένειες των Συστημάτων Ψυχικής Υγείας: Μια Επανεξέταση της Φροντίδας






Προκλήσεις στην Ψυχική Υγειονομική Φροντίδα

Προκλήσεις στην Ψυχική Υγειονομική Φροντίδα: Μια Παγκόσμια Ματιά

Τα συστήματα ψυχικής υγείας σε παγκόσμιο επίπεδο βρίσκονται αντιμέτωπα με σημαντικές προκλήσεις όσον αφορά την ικανοποίηση των αυξανόμενων αναγκών του πληθυσμού. Όπως αποκαλύπτει η έρευνα της EY, σχεδόν το 49% των συμμετεχόντων αξιολογεί την ψυχική φροντίδα στη χώρα τους ως «μέτρια» ή «κακή», ποσοστό που υπερβαίνει το 42% που καταγράφεται για τη γενική υγειονομική περίθαλψη. Τα ευρήματα αυτά προήλθαν από μια συνδυασμένη προσέγγιση ποσοτικών ερευνών και συνεντεύξεων με επαγγελματίες του τομέα.

Η έρευνα, η οποία διεξήχθη σε συνεργασία με την EY Sweeney, περιλάμβανε δείγμα 4.499 ατόμων από έξι χώρες (Αυστραλία, Καναδάς, Γερμανία, Ιρλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ) και εξετάζει τις τρέχουσες τάσεις στον τομέα της υγείας παγκοσμίως.

Έλλειψη Εμπιστοσύνης στο Σύστημα

Παρά τη διάθεση του 90% των συμμετεχόντων να χρησιμοποιήσουν υπηρεσίες ψυχικής υγείας, πολλοί παραμένουν επιφυλακτικοί σχετικά με την αποτελεσματικότητά τους. Ένας στους τρεις (33%) πιστεύει ότι μπορεί να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της ψυχικής υγείας μόνος του ενώ το 17% θεωρεί ότι η επαγγελματική υποστήριξη δεν θα έχει ουσιαστικά αποτελέσματα. Αυτή η αβεβαιότητα είναι εμφανής σε όλα τα στάδια αναζήτησης βοήθειας: το 20% δεν γνωρίζει πού ή πώς να ζητήσει υποστήριξη και το 18% δυσκολεύεται να κατανοήσει τις διαθέσιμες πληροφορίες.

Γεωγραφικά οι διαφορές είναι έντονες: οι Αυστραλοί χρησιμοποιούν υπηρεσίες ψυχικής υγείας σε ποσοστό 57%, ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο αυτό ανέρχεται στο 44%. Επιπλέον, παρατηρούνται διαφοροποιήσεις ανάμεσα στις γενιές – οι εκπρόσωποι της Gen Z δείχνουν μεγαλύτερη θετικότητα (65%) προς τη χρήση επαγγελματικών υπηρεσιών συγκριτικά με τους baby boomers (33%).

Διαρθρωτικοί Παράγοντες Πρόσβασης

Pολυάριθμοι πολιτισμικοί και λειτουργικοί παράγοντες συνεχίζουν να εμποδίζουν την πρόσβαση στις υπηρεσίες αυτές. Το αυτο-στιγματισμό και ο φόβος της αποκάλυψης αποτρέπουν περίπου το 25% των ερωτηθέντων από τη ζήτηση βοήθειας ενώ περισσότεροι από τους μισούς (55%) δηλώνουν ότι οι οικονομικές απαιτήσεις ή περιορισμοί ασφαλίσεων τους αποτρέπουν από την αναζήτησή της. Αυτές οι δυσκολίες γίνονται πιο έντονες για άτομα που ήδη αντιμετωπίζουν προβλήματα ψυχικής υγείας.

Ενίσχυση Εμπιστοσύνης στους Επαγγελματίες Υγείας

Η εμπιστοσύνη στη διαδικασία εύρεσης κατάλληλου ειδικού για θέματα ψυχικής υγείας αποτελεί κρίσιμο ζήτημα:

  • %32: Δεν μπορούν να βρουν ειδικό που να καλύπτει τις ανάγκες τους.
  • %50: Έχουν αλλάξει επαγγελματία λόγω έλλειψης προσωπικής σύνδεσης ή προόδου.
  • %58: Είναι επιφυλακτικοί σχετικά με την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων λόγω ψηφιακών φακέλων.
  • %51: Δηλώνουν διχασμένοι ανάμεσα στον φόβο στιγματισμού και στα οφέλη διαμοιρασμού δεδομένων.

Aντιθέτως όμως υπάρχει μια ευκαιρία: Οι πολίτες εμπιστεύονται ήδη υπάρχοντες φορείς ως σημείο εκκίνησης για πρόσβαση στις υπηρεσίες αυτές – %61 στρέφονται στον προσωπικό τους γιατρό για πληροφορίες σχετικά με θέματα ψυχικής υγείας ενώ %68 αισθάνονται άνετα συζητώντας τέτοιου είδους ζητήματα μαζί του.

Ψηφιακές Πλατφόρμες & Νέα Μοντέλα Φροντίδας

Η τηλεϊατρική κερδίζει δημοτικότητα ως αξιόπιστος τρόπος πρόσβασης στις υπηρεσίες αυτές:

  • %54: Θετική στάση απέναντι στις τηλεσυνεδρίες μεταξύ όσων έχουν χρησιμοποιήσει τέτοιες υπηρεσίες.
  • %55: Οι νεότερες γενιές επιλέγουν online συνεδρίες έναντι μόλις %39 των baby boomers.
  • %40: : Προτιμούν αποκλειστικά θεραπεία μέσω συζητήσεων με ειδικούς.
  • %48: : Επιλέγουν έναν συνδυασμό θεραπευτικής προσέγγισης & φαρμακευτικής αγωγής.

Το Μέλλον της Ψυχικής Υγειονομικής Φροντίδας

Aν και υπάρχουν πολλά εμπόδια στην πρόσβαση σε τέτοιου είδους φροντίδες ,υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον προς ψηφιακά εργαλεία διάγνωσης .

Σύμφωνα μάλιστα ,<b>%60</ b>&<b>%59</ b>&<b>%42</ b>, δήλωσαν πως θα ήταν πρόθυμοι ακόμη κι (AI), αν χρειάζεται .

Aυτό μπορεί τελικά να ενισχύσει τον μηχανισμό πρόληψης & παρέμβασης ,δημιουργώντας ένα πιο ολοκληρωμένο μοντέλο φροντίδας.
Για περισσότερες λεπτομέρειες μπορείτε επισκεφθείτε τον ιστότοπο μας!

“Η τεχνολογία μπορεί πραγματικά ν’ ανοίξει δρόμους”.

Ευτυχία Κασελάκη,

Partner at EY Ελλάδος

“Χρειάζονται λύσεις – συγκεκριμένες & προσβάσιμες.”