«Ελσίνκι: Ο Θρίαμβος της Ασφάλειας στους Δρόμους – Πώς Εξαλείφθηκαν τα Θανατηφόρα Τροχαία!»

Ελσίνκι και Οδική Ασφάλεια: Χωρίς Θανάτους το 2022

Το Ελσίνκι πέτυχε ένα απίστευτο επίτευγμα το προηγούμενο έτος, καθώς δεν καταγράφηκε καμία απώλεια ζωής από τροχαία ατυχήματα, όπως ανακοίνωσαν οι τοπικές αρχές. Παρά τη γενική πτώση των θανάτων λόγω τροχαίων στην Ευρωπαϊκή Ένωση – με μείωση 3% για το 2024 – τα θανατηφόρα περιστατικά παραμένουν συχνά σε μεγάλες αστικές περιοχές. Η επιτυχία του να διατηρηθεί μια ολόκληρη χρονιά χωρίς τέτοια περιστατικά είναι αξιοσημείωτη, ιδιαίτερα για μια ευρωπαϊκή πρωτεύουσα.

Στοιχεία Οδικής Ασφάλειας στην ΕΕ

Το 2023, περίπου 7.807 πολίτες της Ευρώπης έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα στις πόλεις της ΕΕ. Στο Βερολίνο, πενήντα πέντε άτομα σκοτώθηκαν από παρόμοια συμβάντα την περασμένη χρονιά, ενώ εννέα θάνατοι καταγράφηκαν στις Βρυξέλλες κατά τη διάρκεια των τελευταίων δώδεκα μηνών.

Η Μητροπολιτική Περιοχή του Ελσίνκι

Παρόλο που το Ελσίνκι είναι μία από τις μικρότερες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες με πληθυσμό λίγο κάτω από 690.000 κατοίκους, περίπου 1,5 εκατομμύριο άνθρωποι μετακινούνται καθημερινά στην ευρύτερη περιοχή του. Ο Ρόνι Ουτριάνεν, μηχανικός κυκλοφορίας στη Διεύθυνση Αστικού Περιβάλλοντος του δήμου, τόνισε ότι αυτή η επιτυχία οφείλεται «σε πολλούς παράγοντες … αλλά οι περιορισμοί ταχύτητας είναι εξαιρετικά σημαντικοί», σύμφωνα με δημοσίευμα του Politico.

Στρατηγικές Μείωσης Τροχαίων Δυστυχημάτων στη Φινλανδία

Οι δημοτικές αρχές παρουσίασαν στοιχεία που δείχνουν ότι ο κίνδυνος θανάτου για πεζούς μειώνεται κατά περίπου 50% όταν η ταχύτητα πρόσκρουσης ενός αυτοκινήτου πέφτει από τα 40 στα 30 χιλιόμετρα ανά ώρα. Για αυτό τον λόγο καθόρισαν χαμηλά όρια ταχύτητας στις περισσότερες κατοικημένες περιοχές και στο κέντρο ήδη από το 2021.

Τα νέα όρια εισήχθησαν μέσω εγκατάστασης σαράντα νέων καμερών ελέγχου ταχύτητας καθώς και μιας στρατηγικής αστυνόμευσης που βασίζεται στην εθνική πολιτική «vision zero», στόχος της οποίας είναι να μηδενιστούν οι τραυματισμοί και οι θάνατοι στους δρόμους. Σύμφωνα με στοιχεία της Liikenneturva (εθνικός φορέας οδικής ασφάλειας), οι θανατηφόρες περιπτώσεις στο Ελσίνκι έχουν παρουσιάσει συνεχή πτώση έκτοτε.

Οι αρχές προσπαθούν εδώ και πέντε χρόνια να επαναλάβουν την επιτυχία που είχαν το 2019 όταν δεν σημειώθηκε κανένας θάνατος πεζού ή ποδηλάτη λόγω αυτοκινήτου. Ο Ρόνι Ουτριάνεν επεσήμανε πως αυτή η επιτυχία προέρχεται από πολιτικές κινητικότητας και στρατηγικές βιώσιμης ανάπτυξης βασισμένες σε δεδομένα που έχουν μεταμορφώσει την πόλη προς ένα πιο ασφαλές περιβάλλον.

Υποδομές για Ποδηλάτες και Πεζούς

Pαράλληλα με αυτές τις αλλαγές έχει γίνει επένδυση σε νέες υποδομές για πεζούς και ποδηλάτες όπως ένα εκτενή δίκτυο ποδηλατοδρόμων μήκους άνω των χιλίων διακοσίων χιλιομέτρων καθώς επίσης αναβαθμίσεις στις δημόσιες συγκοινωνίες μέσω φιλικών προς το περιβάλλον λεωφορείων καθώς επίσης χρηματοδότηση για νέες γραμμές τραμ.

Ο Ρόνι Ουτριάνεν δήλωσε ότι αυτές οι βελτιώσεις συνέβαλαν στη «μείωση της χρήσης αυτοκινήτων» κάτι που συνδέεται άμεσα με τον περιορισμό σοβαρών ατυχημάτων στον δρόμο. Από στατιστικά στοιχεία προκύπτει ότι μεταξύ των ετών 2003 έως σήμερα ο αριθμός των τραυματισμών έχει μειωθεί δραματικά — συγκεκριμένα από εβδομήντα επτά εκατόνες μόλις δεκατέσσσερα περιστατικά.

Bρυξέλλες: Αντίκτυπος στην Πολιτική Μεταφορών

The success of Helsinki has not gone unnoticed in Brussels where the European Commission is advocating for a reduction in road fatalities across member states as well as earlier this year when Transport Commissioner Apostolos tzitzikostas remarked that most member states are not on track to meet the EU’s target set in
2018 to halve road deaths by the year
2030.