Γενιά Ζ: Η Κίνα Αντιμετωπίζει Μια Νέα Πρόκληση για τις Επιχειρήσεις με τους Νέους Γονείς

Η Γενιά Ζ και η Νέα Εποχή της Γονεϊκότητας στην Κίνα

Καθώς η Κίνα προσπαθεί να ανατρέψει την πτωτική τάση του πληθυσμού της, μια νέα κοινωνική και καταναλωτική τάση αναδύεται: οι γονείς από τη Γενιά Ζ. Αυτή η γενιά είναι εξοικειωμένη με την τεχνολογία, έχει υψηλές οικονομικές απαιτήσεις και προτιμά να επενδύει σε εμπειρίες παρά σε υλικά αγαθά.Απαιτούν διαφάνεια,αυθεντικότητα και κοινωνική ευθύνη από τις μάρκες που επιλέγουν για τα παιδιά τους.Αυτό το νέο προφίλ γονέα δημιουργεί σημαντικές προκλήσεις αλλά ταυτόχρονα ανοίγει νέες αγορές για τις επιχειρήσεις.

Σύμφωνα με έρευνα της iResearch, ο τομέας των βρεφικών και μητρικών προϊόντων στην Κίνα αναμένεται να φτάσει τα 4,63 τρισ. γουάν (περίπου 645 δισ. δολάρια) μέχρι το 2025, παρά τη συνεχιζόμενη πτώση των γεννήσεων. Σε μια χώρα όπου σχεδόν τρεις φορές περισσότερα παιδιά γεννιούνται συγκριτικά με τις Ηνωμένες Πολιτείες το 2024, οι αλλαγές στη “καταναλωτική ψυχολογία” έχουν στρατηγική σημασία.

Οι νέοι γονείς δεν ακολουθούν τις παραδοσιακές πρακτικές ανατροφής όπως οι προηγούμενες γενιές. Αντίθετα, επιλέγουν να επενδύσουν περισσότερα χρήματα ανά παιδί σε ποιοτική εκπαίδευση, ταξιδιωτικές εμπειρίες και ψηφιακά εργαλεία που ενισχύουν την ανάπτυξή τους. Όπως σημειώνει ο Joe Ngai από τη McKinsey: «η εστίαση τώρα είναι στο τι θα βιώσει το παιδί αντί στο τι θα αποκτήσει».

Αυτή η αλλαγή ωφελεί εταιρείες που προσφέρουν υπηρεσίες υψηλής αξίας όπως προσχολική εκπαίδευση ή ασφαλιστικά προϊόντα για παιδιά καθώς επίσης έξυπνες εφαρμογές διαχείρισης οικογενειακής ζωής βρίσκονται ήδη σε τροχιά ανάπτυξης.

Καταναλωτές με Υψηλές Προσδοκίες

Οι σύγχρονοι γονείς είναι απαιτητικοί και κοινωνικά ενεργοί στον τρόπο που καταναλώνουν προϊόντα και υπηρεσίες. Η πρόσφατη αύξηση τιμών βρεφικών ειδών από εγχώριες εταιρείες λίγες ημέρες μετά την ανακοίνωση κρατικών επιδομάτων δημιούργησε θόρυβο στα social media κι ένα κάλεσμα για μποϊκοτάζ.

Η εμμονή στη διαφάνεια δεν είναι τυχαία λόγω του σκανδάλου του νοθευμένου γάλακτος του 2008 που έχει αφήσει ανεξίτηλο σημάδι στους καταναλωτές. Οι μέσοι πολίτες εξακολουθούν να προτιμούν ξένες μάρκες ζητώντας πλήρη ενημέρωση σχετικά με τα συστατικά των προϊόντων.

Mέσα σε αυτό το πλαίσιο, η κινεζική κυβέρνηση προσπαθεί να αντιμετωπίσει τη δημογραφική κρίση εισάγοντας ένα ετήσιο επίδομα ύψους 3.600 γουάν (503 δολ.) για κάθε παιδί κάτω των τριών ετών καθώς επίσης κατάργηση διδάκτρων για το τελευταίο έτος προσχολικής εκπαίδευσης στους δημόσιους αλλά και κάποιους ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς από φέτος τον Σεπτέμβριο.

Ο Ρεαλισμός πίσω από την Απόφαση Τεκνοποίησης

Tα οικονομικά βάρη παίζουν σημαντικό ρόλο στις αποφάσεις περί τεκνοποίησης καθώς πολλές γυναίκες υψηλής μόρφωσης στις πόλεις καλούνται να ισορροπήσουν μεταξύ καριέρας, κόστους ανατροφής ενός παιδιού αλλά κι υποχρεώσεων προς ηλικιωμένους συγγενείς τους.

Sύμφωνα με έρευνες, το κόστος ανατροφής ενός παιδιού μέχρι την ηλικία των 18 ετών στην Κίνα ανέρχεται περίπου στο ποσό που αντιστοιχεί σε 6 φορές το κατά κεφαλήν ΑΕΠ ενώ στις ΗΠΑ είναι γύρω στις 4 φορές αυτός ο δείκτης.
H πρόσληψη εξωτερικής βοήθειας στις μεγάλες πόλεις όπως η Σαγκάη θεωρείται πλέον απαγορευτική για πολλά νοικοκυριά διπλού εισοδήματος.
Η Γενιά Ζ έρχεται όχι μόνο να μεταμορφώσει τον τρόπο ανατροφής αλλά κι τον τρόπο σκέψης των επιχειρήσεων σχετικά με θέματα εμπιστοσύνης и αξίας προς τους πελάτες τους.
Οι εταιρείες που δεν αντιληφθούν εγκαίρως αυτές τις εξελίξεις κινδυνεύουν να βρουν μπροστά τους έναν κοινό δύσπιστο απέναντι στον θόρυβο της αγοράς.

Kλείνοντας

Mπορεί στο Πεκίνo οι αριθμοί σχετικά με τη δημογραφία ν’ αποδειχτούν απογοητευτικοί χωρίς κάποια θεαματική αύξηση γεννήσεων όμως κάθε νέο παιδί έχει σημασία —και κάθε νέα αγορά αποτελεί κρίσιμο στοιχείο τόσο για την οικονομία όσο и для μέλλοντός μας ως κοινωνίας!