«Η Επακούμβηση που Σημάδεψε την Ιστορία: Η Θρυλική Σύγκρουση της Φρεγάτας «Λήμνος» με την Τουρκική «Kemal Reis» στο Καστελόριζο»

Η Επακούμβηση της Φρεγάτας «ΛΗΜΝΟΣ»

Στις 12 Αυγούστου 2020, στα ανοιχτά του Καστελόριζου, σημειώθηκε το γνωστό περιστατικό επακούμβησης της φρεγάτας «Λήμνος» με την τουρκική φρεγάτα «kemal Reis», η οποία είχε αναλάβει τη συνοδεία του ερευνητικού σκάφους «Oruc Reis». Το γεγονός αυτό έχει καταστεί ορόσημο για το Πολεμικό Ναυτικό και αποδεικνύει την ετοιμότητα και τον επαγγελματισμό των Ελλήνων αξιωματικών.

Το Χρονικό της Κρίσης

Το επεισόδιο έλαβε χώρα περίπου 100 μίλια νότια του Καστελόριζου, σε μια περιοχή όπου πλεύριζε το τουρκικό ερευνητικό σκάφος ORUC REIS υπό την προστασία μονάδων επιφανείας του Τουρκικού Στόλου. Η φρεγάτα «ΛΗΜΝΟΣ», τύπου S, είχε αναλάβει να παρακολουθεί τις κινήσεις του ORUC REIS και να διαφυλάξει τα ελληνικά συμφέροντα στην περιοχή.Παράλληλα, η φρεγάτα τύπου ΜΕΚΟ «KEMAL REIS» εκτελούσε εντολές για να παρενοχλήσει το ελληνικό πλοίο.

Ο κυβερνήτης της «KEMAL REIS» αποφάσισε να πραγματοποιήσει έναν επικίνδυνο ελιγμό που κατέληξε στην επακούμβηση με τη φρεγάτα μας. Προσπάθησε να περάσει μπροστά από τη «ΛΗΜΝΟΣ», κινούμενος κάθετα προς αυτήν με γωνία 90 μοιρών ώστε να την εξαναγκάσει σε αλλαγή πορείας. Ωστόσο,η ελληνική φρεγάτα παρέμεινε σταθερή στην πορεία και ταχύτητά της.

Έτσι,η σύγκρουση ήταν αναπόφευκτη. Ο κυβερνήτης Γιάννης Σαλιάρης έδωσε άμεσα εντολή για αντίστροφη κίνηση στις μηχανές προκειμένου να αποφευχθεί μια σοβαρή σύγκρουση που θα μπορούσε να οδηγήσει σε τραγωδία στη θάλασσα. Η τουρκική φρεγάτα υπέστη ένα σημαντικό ρήγμα μήκους περίπου τριών μέτρων στο υπόστεγο των ελικοπτέρων της ενώ η δική μας περιορίστηκε σε μικρές ζημιές.

Ο Ρόλος του Κυβερνήτη Γιάννη Σαλιάρη

Ο αντιπλοίαρχος Γιάννης Σαλιάρης απέδειξε ψυχραιμία και στρατηγική σκέψη κατά τη διάρκεια αυτής κρίσιμης στιγμής. Η εμπειρία και οι δεξιότητες τόσο δικές του όσο και των πληρωμάτων συνέβαλαν καθοριστικά στο αποτέλεσμα αυτού του επεισοδίου. Με την απόφαση που πήρε κράτησε σταθερή πορεία όταν χρειαζόταν περισσότερο από ποτέ.

Lίγες ημέρες μετά το συμβάν, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος τον συνεχάρη προσωπικά αλλά εκείνος απάντησε ότι απλώς εκτέλεσε τα καθήκοντά του – μια δήλωση που αποτυπώνει το υψηλό ήθος των αξιωματικών μας.

Αποτελεσματική Διαχείριση από τις Διοικητικές Αρχές

Kαι οι δύο αρχηγοί ΓΕΝ είχαν πλήρη εικόνα σχετικά με τις εξελίξεις στην περιοχή κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσης: ο Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης καθώς και ο Αρχηγός Στόλου Παναγιώτης Λυμπέρης αντιμετώπισαν πρωτοφανείς προκλήσεις στον χειρισμό κρίσεων καθώς ενημέρωναν παράλληλα την πολιτική ηγεσία.

The effective management of the crisis by the naval leadership demonstrated their capability to handle high-stakes situations while ensuring operational readiness and coordination among fleet units was maintained at all times.

Στρατηγικές Συνεργασίες & Διεθνής Αντίκτυπος

Aμέσως μετά το περιστατικό αυτό, οι Τούρκοι προσπάθησαν να διαχειριστούν επικοινωνιακά την κατάσταση μέσω προπαγανδιστικών μηνυμάτων περί αλώβητης “KEMAL REIS”, ενώ παράλληλα αύξησαν τις επιχειρησιακές τους πιέσεις γύρω από το ORUC REIS.
Από πλευράς Ελλάδας ωστόσο διατηρήθηκε μία σαφής στάση χωρίς υποχωρήσεις.
Οι άμεσες ανακοινώσεις στους διεθνείς φορείς συνέβαλαν ώστε οι εξελίξεις αυτές να τεθούν υπό διεθνή παρακολούθηση.Ταυτόχρονα ο Ελληνικός Στόλος απέδειξε ότι διαθέτει υψηλές επιχειρησιακές δυνατότητες κρατώντας ασφαλείς αποστάσεις από τα αντίπαλα πλοία χωρίς επικίνδυνες κινήσεις.

Διαπιστώνοντας πως συνεργασία με άλλους κλάδους είναι απαραίτητη όπως έγινε μέσω ασκήσεων μαζί με γαλλικά πλοία μόλις λίγες μέρες μετά τον συμβάν.

Διδάγματα Από Το Περιστατικό: Ναυτοσύνη & Αποφασιστικότητα

Το γεγονός αυτό δεν αποτελεί μόνο ένα δυστύχημα στη θάλασσα αλλά είναι μία δοκιμασία που ανέδειξε όχι μόνο τις στρατηγικές δεξιότητες αλλά κυρίως τον επαγγελματισμό των Ελλήνων Ναυτικών.

Σε μία εποχή γεμάτη προκλητικές καταστάσεις καθημερινώς οι αξιωματικοί συνεχίζουν αφοσιωμένοι στο έργο τους για τη διατήρηση ασφαλείας.