«Κορκίδης: Τα Επιμελητήρια στην Πρώτη Γραμμή της Μάχης κατά της Γραφειοκρατίας για τις Επιχειρήσεις»

Ο Ρόλος των Επιμελητηρίων στη Μείωση της Γραφειοκρατίας

Ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης, τονίζει ότι τα Επιμελητήρια λειτουργούν ως «σύμμαχοι» στην προσπάθεια περιορισμού της γραφειοκρατίας, καθώς βρίσκονται σε ένα κρίσιμο σημείο σύνδεσης μεταξύ της πολιτείας και των επιχειρήσεων.

Η αποστολή των επιμελητηρίων δεν είναι μόνο θεσμική αλλά περιλαμβάνει και πολυδιάστατους ρόλους που επηρεάζουν τη διαμόρφωση πολιτικής. Όπως αναφέρει σε δήλωσή του: η συμμετοχή τους σε διαβουλεύσεις με προτάσεις για την απλοποίηση διαδικασιών ενισχύει τα αρμόδια υπουργεία στις νομοθετικές τους προτάσεις για τη μείωση απαιτούμενων εγγράφων και την ενοποίηση αδειών. Ταυτόχρονα, έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνουν έγκαιρα την κυβέρνηση εντοπίζοντας διοικητικά εμπόδια και λειτουργώντας ως «monitoring νομοθεσίας», συμβάλλοντας μέσω συνεργασίας με το ΚΥΣΟΙΠ στον σχεδιασμό δράσεων που θα μειώσουν τη γραφειοκρατία για τις επιχειρήσεις.

Τα Επιμελητήρια παρέχουν ψηφιακές υπηρεσίες one stop shop στα μέλη τους και μπορούν να επεκτείνουν το ΓΕΜΗ με περισσότερες «online λειτουργίες», ώστε οι επιχειρήσεις να μην χρειάζεται να υποβάλλουν έγγραφα που ήδη κατέχει η κεντρική διοίκηση. Μέσω ηλεκτρονικών αιτήσεων μπορεί να επιτευχθεί πλήρης ψηφοποίηση βεβαιώσεων μέλους, πιστοποιητικών δραστηριότητας καθώς και τροποποιήσεων καταστατικών. Η σύνδεση μέσω «Single sign-on» με το gov.gr θα διευκολύνει τις επιχειρήσεις στο να ολοκληρώνουν όλες τις διαδικασίες από μία μόνο διαδικτυακή πύλη.

Οι υπηρεσίες helpdesk μπορούν επίσης να προσφέρουν συμβουλές στις επιχειρήσεις σχετικά με θέματα επενδύσεων, αδειοδοτήσεων καθώς και συμμετοχής σε ευρωπαϊκά προγράμματα. Παράλληλα, έχουν τη δυνατότητα διεκπεραίωσης κλαδικών διαδικασιών σε συνεργασία με δημόσιους φορείς. Τα Επιμελήτρια μπορούν επίσης να λειτουργούν σαν «ΚΕΠ επιχειρήσεων», αναλαμβάνοντας ενέργειες εκ μέρους τους προς δημόσιες υπηρεσίες ώστε να μειωθεί το διοικητικό κόστος μέσω τουλάχιστον «επτά επιμελητηριακών δράσεων», όπως καταγράφεται στον σχετικό πίνακα.

Μια σημαντική αποστολή των Επιμελητηρίων είναι η συλλογή και ανάλυση δεδομένων για τον εντοπισμό των «εστιών γραφειοκρατίας». Μέσω τακτικών ερευνών και σύντομων ερωτηματολογίων προς τα μέλη τους τεκμηριώνονται παλαιά αλλά κινούμαι προβλήματα μαζί με στοιχεία που βοηθούν στην απλοποίηση διάφορων διαδικασιών. Ο Δείκτης Επιχειρηματικής Γραφειοκρατίας αποτελεί μια χρήσιμη ετήσια έκθεση που αξιολογεί χρόνο, κόστος κι αριθμό εγγράφων ανά διαδικασία.

Η εκπαίδευση μέσα από σεμινάρια σχετικά με ψηφιακές υπηρεσίες όπως το gov.gr ή myAADE θα υποστηρίξει κυρίως πολύ μικρές κι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην καθημερινότητά τους. Τέλος, ο κ. Κορκίδης αναφέρει ότι οι ψηφιακοί «οδηγοί επιβίωσης» για νέες εταιρείες – περιλαμβάνοντας έτοιμα checklists κι πρότυπα εγγράφων – αποτελούν παραδείγματα καλής πρακτικής ενώ η καθιέρωση webinars μαζί με υπουργεία είναι απαραίτητη ώστε οι εταιρείες-μέλη ν’ αποκτούν πληροφορίες άμεσα από την πηγή.

Το ΕΒΕΠ συνεχίζει ν’ εξελίσσεται έχοντας ήδη υιοθετήσει ένα σύγχρονο μοντέλο πλήρους ψηφοποίησης του ΓΕΜΗ παράλληλα μ’ εκπαιδευτικά προγράμματα που στοχεύουν στη μειωμένη εμφάνιση διοικητικών λαθών καθώς επίσης συνεργάζεται στενά μ’ όλα τα αρμόδια Υπουργεία ειδικά εκείνο Ανάπτυξης για την απλοποίηση αδειοδοτήσεων στα επιχειρηματικά πάρκα. Στην προσπάθεια κατά της γραφειοκρατίας κανείς δεν περισσεύει κι έτσι το ΕΒΕΠ χαιρετίζει τις δώδεκα άμεσα εφαρμόσιμές παρεμβάσεις της κυβέρνησης στόχο τη σημαντική εξάλεια του διοικητικού βάρους για τις εταιρείες.