Εγκαινιάζεται ο Νέος Αυτοκινητόδρομος Πατρών – Πύργου
Με την ολοκλήρωση του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου,οι πρώτοι ταξιδιώτες του Αυγούστου θα έχουν τη δυνατότητα να φτάσουν στην Ηλεία πιο γρήγορα και με ασφάλεια. Στις 2 Αυγούστου 2025, παραδόθηκαν στην κυκλοφορία 65 από τα συνολικά 75 χιλιόμετρα της νέας εθνικής οδού.
Αυτό το έργο είχε χαρακτηριστεί ως «έργο φάντασμα» για πολλά χρόνια λόγω των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης και των πολιτικών αναταραχών κατά τη διάρκεια του τρίτου μνημονίου. Τελικά,βρέθηκε λύση το 2021-22 που επέτρεψε την πρόοδο και την ολοκλήρωσή του.
Η Ιστορία του Έργου
Η περιπέτεια ξεκίνησε το 2007 όταν το έργο εντάχθηκε στη σύμβαση για τον οδικό άξονα που θα συνέδεε την Ελευσίνα με την Τσακώνα. Ωστόσο, αποσύρθηκε από αυτήν το 2013. Έναν χρόνο αργότερα, η κατασκευή επανήλθε στο προσκήνιο με μία μόνο εργολαβία να δημοπρατείται.
Το πιο δύσκολο κομμάτι ήρθε το 2015 όταν η τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αποφάσισε να χωρίσει τον διαγωνισμό σε οκτώ εργολαβίες παρά τις προειδοποιήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τη χρηματοδότηση. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα καθυστερήσεις σχεδόν δύο ετών μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες δημοπράτησης.
Διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ: Προβλήματα και Καθυστερήσεις
Μέχρι την πτώση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ το καλοκαίρι του 2019, είχαν υπογραφεί συμβάσεις μόνο για πέντε από τις οκτώ εργολαβίες.Δυστυχώς, δύο εκ των τριών εκκρεμών δεν προχώρησαν ποτέ καθώς ο προσωρινός ανάδοχος Χρήστος Καλογρίτσας κηρύχθηκε έκπτωτος λόγω μη προσκόμισης εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης.
Aξιοσημείωτο είναι ότι οι τέσσερις από τις πέντε συμβασιοποιημένες εργολαβίες παρουσίαζαν ποσοστά υλοποίησης μεταξύ μόλις 0,11% και 2%, ενώ η παλιά εθνική οδός παρέμενε επικίνδυνη με πολλά τροχαία ατυχήματα κάθε χρόνο έως το τέλος αυτής της περιόδου.
Η Νέα Κυβέρνηση: Αλλαγές για Πρόοδο
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη ανέλαβε δράση στα τέλη του 2019 αντιμετωπίζοντας αυτήν τη δύσκολη κατάσταση. Αφού διέλυσε τις παλιές εργολαβίες που καθυστερούσαν σημαντικά, προχώρησε στην επαναφορά του έργου μέσω ένταξης στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού κατά το έτος 2021.
Mε προσωπικές παρεμβάσεις στον ευρωπαϊκό θεσμό εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση και τον Μάρτιο του 2022 υπεγράφη νέα σύμβαση κατασκευής. Έτσι, περίπου τρεις μήνες αργότερα στις αρχές Αυγούστου πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια ενός δρόμου που πλέον συνδέει αποτελεσματικά τις περιοχές αυτές.
“Τα γεφύρια της Άρτας”
“και τα γεφύρια της Άρτας” ενίοτε τελειώνουν.”
Pέρα από τα ήδη ολοκληρωμένα χιλιόμετρα έως τον Νοέμβριο αναμένονται περαιτέρω παραδόσεις τμημάτων όπου γίνονται εργασίες αναβάθμισης σε υπερσύγχρονο αυτοκινητόδρομο ώστε να ενσωματωθούν πλήρως στο νέο δίκτυο σύνδεσης Πατρών – Πύργου.
Aποτελέσματα & Μελλοντικές Προοπτικές
The νέα διαδρομή θα μειώσει δραματικά τους χρόνους μετακίνησης: Το ταξίδι μεταξύ Πάτρας και Πύργου θα διαρκεί μόλις σαράντα πέντε λεπτά ενώ η σύνδεση Αθήνας – Πύργος θα απαιτεί περίπου δύο ώρες και σαράντα πέντε λεπτά υπό ασφαλείς συνθήκες σύμφωνα με δηλώσεις αρμοδίων φορέων κατά την τελετή παράδοσης αυτού του σημαντικού έργου υποδομής.
Σημαντική μέριμνα έχει δοθεί επίσης ώστε να υπάρξουν βελτιώσεις στον παλαιό δρόμο για αύξηση ασφαλείας μέχρι σήμερα μειώνοντας δραστικά τα ατυχήματα.
Με βάση αυτό το μοντέλο έχουν ξεκινήσει αντίστοιχες εργασίες στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).