Σημαντική Επιβράδυνση στη Μεταποίηση: Τα Δεδομένα του Ιουλίου από την S&P Global

Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών στην Ελλάδα – Ιούλιος

Ο Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών (PMI) της S&P Global για τον τομέα της μεταποίησης στην Ελλάδα έκλεισε τον Ιούλιο στις 51,7 μονάδες. Αυτή η τιμή είναι χαμηλότερη από τις 53,1 μονάδες του προηγούμενου μήνα και υποδηλώνει τη βραδύτερη ανάκαμψη των λειτουργικών συνθηκών που έχει παρατηρηθεί εδώ και οκτώ μήνες. Παρά την πτώση αυτή, η συνολική αύξηση παραμένει υψηλή σε σχέση με τα ιστορικά δεδομένα της έρευνας.

Σύμφωνα με την ανάλυση της S&P Global, η πιο ήπια ανάπτυξη του τομέα αποδίδεται στη μειωμένη αύξηση των νέων παραγγελιών που δέχθηκαν οι Έλληνες κατασκευαστές κατά τον Ιούλιο. Ο ρυθμός αυτός ήταν ο πιο αργός από τον Φεβρουάριο και σχετίζεται εν μέρει με μια ελαφριά πτώση στις νέες εξαγωγές για τον ίδιο μήνα. Ωστόσο, αυτή η πτώση ήταν μόλις οριακή και αποτελεί την ασθενέστερη καταγραφή στην τρέχουσα περίοδο τριών μηνών συνεχούς συρρίκνωσης.

Ως αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης, οι παραγωγοί συνέχισαν να αυξάνουν τα επίπεδα παραγωγής τους αλλά σε πιο συγκρατημένο ρυθμό στο ξεκίνημα του τρίτου τριμήνου. Η αύξηση αυτή ήταν η πιο αργή που έχει σημειωθεί εδώ και οκτώ μήνες αλλά παρέμεινε γενικά σύμφωνη με τον μακροχρόνιο μέσο όρο των στοιχείων.

Ανάλογα με τη μειωμένη ζήτηση για νέες παραγγελίες, οι Έλληνες κατασκευαστές προσέλαβαν νέο προσωπικό σε λιγότερο έντονους ρυθμούς κατά τη διάρκεια του Ιουλίου. Αν και υπήρξε μια μέτρια δημιουργία θέσεων εργασίας, αυτή υπήρξε η ασθενέστερη από τότε που ξεκίνησε το τελευταίο οκτάμηνο. Τα μέλη του πάνελ αναφέρουν ότι όταν προσλήφθηκε νέο προσωπικό αυτό έγινε κυρίως για να υποστηρίξει τις ανάγκες παραγωγής.

Παρά τις προαναφερθείσες προσαρμογές στους εργαζόμενους, οι παραγωγοί διαχειρίστηκαν αποτελεσματικά τις νέες εργασίες καθώς τα επίπεδα εκκρεμών εργασιών παρουσίασαν σημαντική πτώση τον Ιούλιο. Ο ρυθμός αυτού του περιορισμού ήταν ο ταχύτερος που έχει καταγραφεί εδώ και πάνω από ενάμιση χρόνο.

Οι καθυστερήσεις στους χρόνους παράδοσης εισροών δημιούργησαν επιπλέον πίεση στα αποθέματα κατά τη διάρκεια αυτού του μήνα. Σύμφωνα με αναφορές στο πλαίσιο της έρευνας, προβλήματα στις διεθνείς μεταφορές καθώς και έκτακτα μέτρα λόγω καύσωνα — όπως περιορισμοί στις ώρες λειτουργίας των προμηθευτών — είχαν ως αποτέλεσμα τη μεγαλύτερη υποχώρηση στην απόδοση των προμηθευτών από τον περασμένο Ιανουάριο.

Κατά συνέπεια, πολλές εταιρείες χρησιμοποίησαν τα υπάρχοντα αποθέματα τους ώστε να καλύψουν τις απαιτήσεις παραγγελιών και πωλήσεων τους. Ενώ τα αποθέματα ετοίμων προϊόντων μειώθηκαν σε λιγότερο έντονους ρυθμούς, εκείνα των εισροών παρουσίασαν την μεγαλύτερη κάμψη που έχει σημειωθεί από το Δεκέμβριο του 2023.

Aπό πλευράς τιμών κόστους προϊόντων σημειώθηκε μια ήπια αύξηση κατά τη διάρκεια του Ιουλίου λόγω υψηλότερων τιμών πρώτων υλών — κυρίως τροφίμων — καθώς επίσης κι αυξήσεις στα έξοδα εφοδιαστικής αλυσίδας. Ο αντίστοιχος δείκτης κόστους παρέμεινε χαμηλός συγκριτικά με προηγούμενες περιόδους ενώ οι τιμές εκροής παρουσίασαν επιβράδυνση στον χαμηλότερο βαθμό που έχει καταγραφεί μετά το Οκτώβριο του 2024.

Tο κλίμα μεταξύ Ελλήνων κατασκευαστών παρέμεινε θετικό όσον αφορά την πρόβλεψη αύξησης παραγωγής μέσα στο επόμενο έτος ενώ διατηρούν ελπίδες για περισσότερες επενδύσεις καθώς επίσης κι αυξανόμενη ζήτηση πελατών στο άμεσο μέλλον.
Παρ’ όλα αυτά όμως η αισιοδοξία τους υποχώρησε στα χαμηλά επίπεδα που έχουν σημειώσει μετά το Αύγουστο του 2024 λόγω αβεβαιότητας σχετικά με τις οικονομικές συνθήκες.