Αποκαλυπτήρια του Νέου Μνημείου Εθνικής Μνήμης στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας
Σήμερα (26.03.2025) πραγματοποιήθηκαν τα αποκαλυπτήρια ενός νέου μνημείου στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, αφιερωμένου στους ήρωες που έπεσαν κατά τη διάρκεια των πολέμων στην Ελλάδα, μόλις μία ημέρα μετά την εορταστική επέτειο της 25ης Μαρτίου. Οι εικόνες από την εκδήλωση για την «Κιβωτό Εθνικής Μνήμης», που βρίσκεται στον περιβάλλοντα χώρο του υπουργείου και τιμά τους 121.692 πεσόντες των εθνοαπελευθερωτικών αγώνων της χώρας μας, είναι πράγματι εντυπωσιακές και το έργο είναι δημιούργημα του διακεκριμένου γλύπτη και καθηγητή στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Κώστα Βαρώτσου.
Αυτή η πρωτοβουλία σηματοδοτεί την πρώτη φορά που ένα έργο σύγχρονης ελληνικής τέχνης εγκαθίσταται σε στρατιωτικό χώρο. Η Κιβωτός Εθνικής Μνήμης προστίθεται ως σημείο αναφοράς στη συνολική αναμόρφωση του ΥΠΕΘΑ, η οποία περιλαμβάνει επίσης τη νέα βιοκλιματική πρόσοψη (δωρεά του κ. Ευάγγελου Μυτιληναίου), το υπό ανέγερση κτίριο Κυβερνοπολέμου (δωρεά του Θάνου Λασκαρίδη) καθώς και τον νέο χώρο υποδοχής υψηλών προσκεκλημένων (δωρεά Γιώργου Περιστέρη / ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ). Στην τελετή παρευρέθηκαν ο πρόεδρος της Βουλής Νικήτας Κακλαμάνης, πρώην πρωθυπουργοί όπως οι Αντώνης Σαμαράς και Κώστας Καραμανλής, υπουργοί καθώς και εκπρόσωποι από διάφορους πολιτικούς χώρους.
Η τελετή αποκαλύψεως της “Κιβωτού Εθνικής Μνήμης” έγινε στον περιβάλλοντα χώρο του υπουργείου με πλήθος κόσμου να παρακολουθεί.
Ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ Γιώργος Μυλωνάκης εκπροσώπησε τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στην εκδήλωση λόγω άλλων υποχρεώσεων που είχε εκείνη τη στιγμή ο Πρωθυπουργός με τον εκτελεστικό αντιπρόεδρο της Κομισιόν Stéphane Séjourné.
Στην τελετή συμμετείχαν επίσης ανώτατοι αξιωματικοί των ενόπλων δυνάμεων καθώς και εκπρόσωποι θρησκευτικών αρχών κι άλλοι επίσημοι προσκεκλημένοι.
Η “Κιβωτός Εθνικής Мνήμης” πλαισιώνεται από δύο αλσύλλια με 25 και 28 ελαιόδεντρα συμβολίζοντας τις ιστορικές ημερομηνίες της 25ηςΜαρτίου 1821 και της 28ης Οκτωβρίου 1940 αντίστοιχα. Κατά τη διάρκεια των αποκαλυπτηρίων υπήρξε δρώμενο από τη Σοφία Σπυράτου με αφηγητές τους Αλέξη Κωστάλα.
Ο γλύπτης Κώστας Βαρώτσος δήλωσε σχετικά: «Η ιδέα μου ήταν να δημιουργήσω έναν λαβύρινθο γεμάτο σιωπή όπου τα ονόματα των ηρώων θα αιωρούνται γύρω από τον επισκέπτη μεταφέροντας την ενέργεια αυτής της σχέσης μεταξύ ζωής και θανάτου». Προσθέτοντας ότι «τώρα βλέποντάς το ολοκληρωμένο νιώθω μια βαθιά αίσθηση». Αναφέρθηκε επίσης στη σημασία αυτού του μνημείου για τους πεσόντες στις πολεμικές συγκρούσεις εντός ενός στρατιωτικού χώρου όπου γίνεται λόγος για πόλεμο αλλά συγχρόνως καταδεικνύει την αξία της ειρήνης.
