«Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως: Η Πνευματική Εορτή που Φωτίζει τη Σαρακοστή»

Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως: Ένας Σημαντικός Σταθμός στη Μεγάλη Τεσσαρακοστή

Η τρίτη Κυριακή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, που φέτος θα εορταστεί στις 23 Μαρτίου 2025, είναι γνωστή ως Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως και γιορτάζεται κάθε χρόνο 28 ημέρες πριν το Πάσχα. Αυτή η ημέρα έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς τιμά τον Σταυρό,το θεμελιώδες σύμβολο της χριστιανικής πίστης,και μας βρίσκει στο μέσο της περιόδου των Νηστειών.

Η Εκκλησία προβάλλει τον Σταυρό του Χριστού για να ενισχύσει τους πιστούς στην πνευματική τους πορεία και την αυστηρή τήρηση των νηστείων καθώς πλησιάζουμε προς το Πάσχα. Ο Σταυρός θυμίζει ότι μετά από τη θυσία στον Γολγοθά έρχεται η Ανάσταση, προσφέροντας παρηγοριά και ελπίδα στους πιστούς ενόψει της Μεγάλης Εβδομάδας.

Μετά τη Δοξολογία κατά τον Όρθρο,ο ιερέας εξέρχεται από τη βόρεια πύλη του ναού κρατώντας τον Σταυρό σε έναν δίσκο διακοσμημένο με άνθη όπως βιολέτες και δεντρολίβανο. Ο δίσκος συνοδεύεται από τρία αναμμένα κεριά που συμβολίζουν τις τρεις υποστάσεις του Θεού.Κατά τη διάρκεια της λιτανίας, ο ιερέας πραγματοποιεί τρεις περιφορές γύρω από το τραπέζι στο κέντρο του ναού πριν αποθέσει τον δίσκο με τον Σταυρό.

Ακολούθως, θυμιάζει κυκλικά τρεις φορές τον Σταυρό ενώ ψάλλει το τροπάριο «Σῶσον Κύριε τὸν λαόν σου». Ο πρώτος που γονατίζει για να προσκυνήσει είναι ο ίδιος ο ιερέας και τότε ψαλλεται το τροπάριο «Τὸν Σταυρόν σου προσκυνοῦμεν Δέσποτα, καὶ τὴν ἁγίαν σου Ἀνάστασιν δοξάζομεν». Αμέσως μετά οι ψάλτες μαζί με τους πιστούς προσεγγίζουν με ευλάβεια για να προσκυνήσουν.

Στο ευαγγελικό ανάγνωσμα αυτής της Κυριακής ακούγεται η σημαντική εντολή του Χριστού: «όστις θέλει οπίσω μου ακολουθείν, απαρνησάσθω εαυτόν και αράτω τον σταυρόν αυτού και ακολουθήτω μοι» (Μάρκ. 8:34). Αυτό μας καλεί όλους να αντιμετωπίσουμε τις δοκιμασίες της ζωής με υπομονή και πίστη.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ο Σταυρός παραμένει στο κέντρο του ναού καθ’ όλη τη διάρκεια αυτής της εβδομάδας. Έτσι οι εκκλησιαζόμενοι έχουν την ευκαιρία να προσκυνούν καθημερινά μετά την ολοκλήρωση κάθε θείας λειτουργίας. Μετά την Θεία Λειτουργία, οι πιστοί λαμβάνουν τα λεγόμενα σταυρολούλουδα ως ευλογία τα οποία φυλάσσονται στα σπίτια τους όπως τα άνθη του Επιτάφιου.

Tέλος, σύμφωνα με απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας Ελλάδος, η Γ΄ Εβδομάδα των Νηστειών αφιερώνεται στις Ιερατικές Κλήσεις ώστε να αναδειχθεί η σημασία που έχει το κάλεσμα του Θεού στην Ιερωσύνη.