Συνομιλίες Ρούμπιο στη Σαουδική Αραβία για την Ουκρανία
Ο Υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Μάρκο Ρούμπιο, αναχώρησε την Κυριακή (9/3) με προορισμό τη Σαουδική Αραβία.Εκεί θα έχει συνομιλίες με τον Ουκρανό ομόλογό του, Αντρίι Σιμπίχα, στις αρχές της εβδομάδας. Αυτή η επίσκεψη έρχεται λίγες ημέρες μετά την απόφαση του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ να αναστείλει τη στρατιωτική βοήθεια προς το Κίεβο.
Ο επικεφαλής της αμερικανικής διπλωματίας θα παραμείνει στην Τζέντα από τη Δευτέρα (10/3) έως και την Τετάρτη για να υποστηρίξει «τον στόχο του προεδρικού γραφείου να τερματιστεί η σύγκρουση μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας», όπως ανακοίνωσε το Υπουργείο Εξωτερικών σε δελτίο τύπου. Επιπλέον, συνεχίζει να αποφεύγει τη χρήση της φράσης «ρωσική εισβολή στην Ουκρανία», που ήταν χαρακτηριστική της προηγούμενης διοίκησης.
Ο πρόεδρος Ζελένσκι δήλωσε ότι θα ταξιδέψει επίσης στην Τζέντα μαζί με τον Αμερικανό ειδικό απεσταλμένο για τη Μέση Ανατολή, Στιβ Γουίτκοφ.
«Πιστεύω ότι αυτή η εβδομάδα θα είναι καθοριστική για εμάς», ανέφερε ο Πρόεδρος Τραμπ σε δημοσιογράφους κατά την πτήση του στο προεδρικό αεροσκάφος. Πριν από έναν μήνα, ο Μάρκο Ρούμπιο είχε συναντήσει στη Σαουδική Αραβία τον Ρώσο υπουργό Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ – μια συνάντηση που δεν είχε ξαναγίνει σε αυτό το επίπεδο μετά την ρωσική στρατιωτική επέμβαση στην Ουκρανία πριν από τρία χρόνια.
Μετά τις αντιπαραθέσεις στον Λευκό Οίκο στα τέλη Φεβρουαρίου μεταξύ των Προέδρων Τραμπ και Ζελένσκι – γεγονός που σηματοδοτεί μια δραματική αλλαγή στάσης εκ μέρους των ΗΠΑ – οι Ηνωμένες Πολιτείες ανέστειλαν σημαντικά μέτρα υποστήριξης προς τις δυνάμεις στο Κίεβο, συμπεριλαμβάνοντας και ζητήματα ανταλλαγής πληροφοριών.
Αναμονή για συμφωνίες σχετικά με τα ορυκτά
Aνώτεροι αξιωματούχοι δεν υπέγραψαν όπως αναμενόταν κάποια συμφωνία σχετικά με τα ουκρανικά ορυκτά. Ωστόσο, ο ειδικός απεσταλμένος των ΗΠΑ για θέματα Ουκρανίας και Ρωσίας Κιθ Κέλογκ δήλωσε πρόσφατα ότι η στρατιωτική βοήθεια μπορεί να επανεκκινήσει μόλις υπάρξει υπογραφή συμφωνίας. Μετά τη Σαουδική Αραβία όπου σχεδιάζει επίσης συνάντηση με τον πρίγκιπα διάδοχο Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν,ο Μάρκο Ρούμπιο σκοπεύει να ταξιδέψει στον Καναδά εν όψει της συνόδου κορυφής των ΥΠΕΞ της G7.
