«Μητσοτάκης από Δελφούς: Στρατηγική Συνεργασία με Τραμπ για Δυναμικές Σχέσεις»

Συζήτηση με τον Ρόμπερτ Ντ. Κάπλαν

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε μια ενδιαφέρουσα συνομιλία με τον Ρόμπερτ Ντ. Κάπλαν στο πλαίσιο του 10ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, όπου εξέφρασε την ικανοποίησή του για την ανακοίνωση του Ντόναλντ Τραμπ σχετικά με το «πάγωμα» επιβολής νέων δασμών για διάστημα 90 ημερών. Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι «η Ελλάδα είναι ένα ισχυρό μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ, που διατηρεί στρατηγικές σχέσεις με τις ΗΠΑ και επιθυμεί να τις εμβαθύνει», προσθέτοντας ότι η χώρα μπορεί πλέον να συμβάλει στη διαμόρφωση ευρωπαϊκών πολιτικών.

Επισημαίνοντας τη σημασία της ασφάλειας για την ευημερία της Ελλάδας, ο Μητσοτάκης δήλωσε: «Πρωταρχικός στόχος μας είναι η ενίσχυση της ασφάλειας». Σε σχέση με τη συζήτηση γύρω από τις αμερικανικές πρωτοβουλίες σχετικά με τους δασμούς στα ευρωπαϊκά προϊόντα, υπογράμμισε ότι «η Ελλάδα έχει συμφέρον να προωθεί το ελεύθερο εμπόριο», εκφράζοντας την ικανοποίησή του για την απόφαση του Τραμπ να αναστείλει τους πρόσθετους δασμούς.

“Έχουμε φυσικά ένα ποσοστό 10%, που δεν είναι αμελητέο αλλά σαφώς μικρότερο από αυτό που είχε αρχικά ανακοινωθεί”, σημείωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης και τόνισε πως “αυτό πρέπει να το αξιοποιήσουμε ώστε να έχουμε μία ειλικρινή συζήτηση σχετικά με το καθεστώς των δασμών μεταξύ ΗΠΑ και Ευρώπης”.

Αναφερόμενος στην ανάγκη διαλόγου μεταξύ ΕΕ και ΗΠΑ, υπογράμμισε ότι “υπάρχει παράθυρο ευκαιρίας για μία εποικοδομητική διαπραγμάτευση που θα οδηγήσει σε μια αμοιβαία επωφελή συμφωνία”. Προειδοποίησε επίσης πως “ένας εμπορικός πόλεμος θα έχει μόνο χαμένους” και κάλεσε όλους τους εμπλεκόμενους να αξιοποιήσουν αυτήν τη χρονική περίοδο.

Σχολιάζοντας τη διχοτόμηση ανάμεσα στην ΕΕ και τις ΗΠΑ, ανέφερε: “Θα χρειαστεί οι δύο πλευρές να κάνουν βήματα πίσω προκειμένου να φτάσουμε σε έναν συμβιβασμό”. Διατύπωσε αισιοδοξία λέγοντας ότι υπάρχει περιθώριο κινήσεις προς αυτήν την κατεύθυνση καθώς όλοι κατανοούν πως ένας πλήρης εμπορικός πόλεμος θα ήταν καταστροφικός ακόμη κι για τις ΗΠΑ.

“Δεν υπάρχει λογική στην επιβολή δασμών σε προϊόντα όπως το λάδι ή οι ελιές”, πρόσθεσε ο κ. Μητσοτάκης.

“Η Ελλάδα αποτελεί μια υπερήφανη χώρα μέλος της ΕΕ και όχι το ‘μαύρο πρόβατο’ όπως στο παρελθόν”, δήλωσε ο πρωθυπουργός αναφερόμενος στη γεωπολιτική κατάσταση. Σχετικά με τον Τραμπ είπε: “Θέλω να συνεργαστώ μαζί του όσο καλύτερα μπορώ” ενώ υπογράμμισε τη στρατηγική σχέση Ελλάδας – ΗΠΑ.

Κατά τη διάρκεια της συνομιλίας τους, εξέφρασε ανησυχίες σχετικά με την πιθανότητα επανεμφάνισης λαϊκιστικών τάσεων στην πολιτική σκηνή: “Το φάντασμα του λαϊκισμού είναι πάντα παρόν”, είπε χαρακτηριστικά προσθέτοντας πως η πολιτική σταθερότητα είναι κρίσιμη σήμερα.

“Πιστεύω ακράδαντα ότι όσο εκπληρώνουμε τις δεσμεύσεις μας κι αυξάνουμε μισθούς και θέσεις εργασίας θα έχουμε ακόμη καλύτερες ημέρες μπροστά μας”, κατέληξε ο πρωθυπουργός.