Τη δυνατότητα νομιμοποίησης κερδών από κρυπτονομίσματα που είχαν αποκτηθεί στο παρελθόν, παρέχει το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, το οποίο τέθηκε σε διαβούλευση. Το νομοσχέδιο έρχεται να ρυθμίσει εκκρεμότητες χρόνων, φέρνοντας σαφήνεια στο φορολογικό καθεστώς των ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων.
Παράλληλα, προβλέπεται η φορολόγηση των υπεραξιών με συντελεστή 10%, με αφορολόγητο όριο τα 500 ευρώ, ενώ αντιμετωπίζεται το ζήτημα των τεκμηρίων και των κληρονομιών που αφορούν crypto. Η πλέον σημαντική αλλαγή είναι η επίσημη αναγνώριση των κρυπτονομισμάτων από την εφορία, καθώς μέχρι πρότινος η ΑΑΔΕ τα αγνοούσε, παρά τη δήλωσή τους από τους φορολογούμενους.
Αναλυτικά οι ρυθμίσεις για τα κρυπτονομίσματα:
- Φορολογία Υπεραξίας: Καθιερώνεται αυτοτελής φορολόγηση με 10% επί της υπεραξίας που προκύπτει από τη μεταβίβαση κρυπτοστοιχείων από φυσικά πρόσωπα. Η υπεραξία υπολογίζεται ως η διαφορά μεταξύ της τιμής απόκτησης και της τιμής πώλησης.
- Διαδοχικές Αγορές: Θεσπίζονται κανόνες για την τεκμηρίωση των συναλλαγών και τον προσδιορισμό της μέσης τιμής κτήσης σε περιπτώσεις διαδοχικών αγορών, διευκολύνοντας τον υπολογισμό της διαφοράς από την τιμή πώλησης.
- Αφορολόγητο Όριο: Για φυσικά πρόσωπα, η υπεραξία έως 500 ευρώ εντός του φορολογικού έτους απαλλάσσεται από φόρο.
- Ανταλλαγές Crypto με Crypto: Οι μετακινήσεις κεφαλαίων από ένα κρυπτονόμισμα σε άλλο, δεν θεωρούνται φορολογητέα υπεραξία, καθώς η ανταλλαγή ενός ψηφιακού νομίσματος με άλλο δεν δημιουργεί φορολογητέο εισόδημα.
- Παράλληλες Δραστηριότητες: Έσοδα από δανεισμό crypto, παροχή ρευστότητας και staking θα αντιμετωπίζονται φορολογικά ως τόκοι και θα φορολογούνται με συντελεστή 10%.
- Κληρονομιές, Δωρεές, Γονικές Παροχές: Τα κρυπτοστοιχεία χαρακτηρίζονται ως ασώματη κινητή περιουσία κείμενη στην αλλοδαπή. Η αξία τους για την επιβολή φόρου θα προσδιορίζεται με βάση την αξία τους σε ευρώ την προηγούμενη ημέρα της γένεσης της φορολογικής υποχρέωσης.
- Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής: Δεν θα επιβάλλεται Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής στην πώληση κρυπτοστοιχείων.
- Crypto ως Παροχή σε Είδος: Οι εταιρείες θα μπορούν να παρέχουν crypto σε εργαζόμενους ή μετόχους ως παροχή σε είδος, με αποτίμηση βάσει της αξίας τους σε ευρώ κατά τον χρόνο απόκτησης.
Νομιμοποίηση Παλαιών Κερδών και Τεκμήρια
Το νομοσχέδιο εντάσσει την απόκτηση crypto στις δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων, καθιστώντας την πλέον τεκμήριο. Αυτό σημαίνει ότι οι αγοραστές θα πρέπει να δικαιολογούν την προέλευση των κεφαλαίων που δαπάνησαν για την αγορά τους, βάσει των δηλωθέντων εισοδημάτων τους. Μέχρι σήμερα, η απουσία σαφούς πλαισίου και η άγνοια των crypto από την εφορία, καθιστούσε ανέφικτη την εφαρμογή του πόθεν έσχες.
Αντίστοιχα, οι επενδυτές σε crypto θα μπορούν να επικαλεστούν τα κέρδη τους για να καλύψουν την ετήσια τεκμαρτή δαπάνη ή το πόθεν έσχες για την απόκτηση άλλων περιουσιακών στοιχείων. Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με αποφάσεις της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών, η ΑΑΔΕ δεν αναγνώριζε παλαιότερα τα κέρδη από κρυπτονομίσματα για τη δικαιολόγηση τεκμαρτών δαπανών, καθώς τα ποσά αυτά δεν περιλαμβάνονταν στους καταλόγους των αναγνωρισμένων εισοδημάτων ή περιουσιακών στοιχείων.
Νομιμοποίηση Παλαιών Κερδών:
Μια μεταβατική διάταξη στο νομοσχέδιο επιτρέπει τη νομιμοποίηση παλαιών κερδών από συναλλαγές που πραγματοποιήθηκαν πριν την εφαρμογή του νέου καθεστώτος. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η δυνατότητα οικειοθελούς δήλωσης υπεραξιών από παλαιότερες μεταβιβάσεις κρυπτοστοιχείων εντός 12 μηνών από τη δημοσίευση του νόμου, χωρίς την επιβολή προστίμων και τόκων, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις. Αυτή η διαδικασία θα επιτρέψει την επίσημη αναγνώριση κερδών εκατομμυρίων ευρώ που είχαν αποκομίσει οι επενδυτές τα προηγούμενα έτη, δίνοντάς τους τη δυνατότητα νόμιμης χρήσης τους.
