«Συμμαχία στην Ασία: Κίνα, Ιαπωνία και Ν. Κορέα ενώνουν τις δυνάμεις τους κατά των δασμών Τραμπ»

Ενίσχυση Συνεργασίας Ιαπωνίας, Νότιας Κορέας και Κίνας απέναντι σε δασμούς των ΗΠΑ

Αντιμέτωπες με τις δασμολογικές πολιτικές των Ηνωμένων Πολιτειών, οι κυβερνήσεις της Ιαπωνίας, της Νότιας Κορέας και της Κίνας ανακοίνωσαν σήμερα την πρόθεσή τους να ενδυναμώσουν τη συνεργασία τους. Σκοπός είναι η δημιουργία «ενός σταθερού περιβάλλοντος» για τις επιχειρήσεις και η επιτάχυνση των διαπραγματεύσεων για μια συμφωνία ελεύθερου εμπορίου. Οι υπουργοί Βιομηχανίας ή Εμπορίου από τις τρεις χώρες συγκεντρώθηκαν στη Σεούλ με αφορμή την αύξηση των τελωνειακών δασμών που επέβαλε η Ουάσινγκτον.

Η συγκεκριμένη τριμερής σύνοδος πραγματοποιήθηκε κατόπιν επείγουσας ανάγκης και είναι η πρώτη του είδους από το 2020. Οι οικονομίες αυτών των τριών ασιατικών κρατών εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις εξαγωγές τους, οι οποίες πλήττονται διαφορετικά από την πολιτική του πρώην προεδρικού αξιώματος Ντόναλντ Τραμπ.

Ο υπουργός Βιομηχανίας της Νότιας Κορέας Αν Ντουκ-γκεούν, ο Ιάπωνας ομόλογός του Γιότζι Μούτο καθώς και ο υπουργός Εμπορίου της Κίνας Ουάνγκ Ουεντάο εξέφρασαν τη συμφωνία τους να «συνεχίσουν τις συνομιλίες για την επιτάχυνση προς μια πλήρη» και «ισάξια» «τριμερή συμφωνία ελεύθερου εμπορίου», όπως αναφέρεται σε κοινή ανακοίνωση. Οι διαβουλεύσεις για αυτή τη συμφωνία ξεκίνησαν το 2013 αλλά σταμάτησαν το 2019 πριν ξαναρχίσουν το 2024 κατά τη διάρκεια μιας έκτακτης συνάντησης κορυφής στη Σεούλ.

«Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε ώστε να διασφαλίσουμε ίσους όρους ανταγωνισμού παγκοσμίως δημιουργώντας ένα προβλέψιμο περιβάλλον για το εμπόριο και τις επενδύσεις που θα είναι ελεύθερο, ανοικτό, ισόνομο χωρίς αποκλεισμούς», προστίθεται στην κοινή δήλωση.Αυτό έρχεται σε αντίθεση με την ασταθή δασμολογική πολιτική που εφαρμόζει η Ουάσινγκτον προκαλώντας αβεβαιότητα στις επιχειρήσεις.

Οι τρεις χώρες δεσμεύτηκαν να «διευρύνουν σταδιακά τη συνεργασία τους» προκειμένου να «δημιουργήσουν ένα προβλέψιμο εμπορικό πλαίσιο»,καθώς επίσης να βελτιώσουν την επικοινωνία σχετικά με τον έλεγχο εξαγωγών σύμφωνα με ξεχωριστή ανακοίνωση από τη Σεούλ.

Γενικά, οι κυβερνήσεις αυτές αποφάσισαν σήμερα ότι θα συνεργαστούν στενά προκειμένου να μεταρρυθμίσουν τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου ενώ παράλληλα θα ενθαρρύνουν νέες χώρες στην Περιφερειακή Συνολική Οικονομική Σύμπραξη (RCEP), που περιλαμβάνει την Κίνα μαζί με άλλες 14 ασιατικές χώρες.

«Η μονομερής προσέγγιση και ο προστατευτισμός εξαπλώνονται αυξάνοντας σημαντικά την πίεση στις διεθνείς συναλλαγές», δήλωσε εκπρόσωπος της κινεζικής κυβέρνησης στην ανακοίνωσή του. Μαζί οι τρεις αυτές χώρες αντιστοιχούν περίπου στο 20% του παγκόσμιου πληθυσμού καθώς επίσης στο ένα τέταρτο της παγκόσμιας οικονομίας αλλά και στο 20% του διεθνούς εμπορίου.

Aυτό συνέβη μετά την εφαρμογή εκ μέρους των ΗΠΑ τελωνειακών δασμών ύψους 25% στον χάλυβα και στο αλουμίνιο από τα μέσα Μαρτίου ενώ λίγα μόλις εικοσιτετράωρα πριν αρχίσει εφαρμογή στις 2 Απριλίου νέος φόρος ύψους 25% στα εισαγόμενα αυτοκίνητα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Για τα αυτοκίνητα αυτά η Ιαπωνία καλύπτει περίπου το 16% ενώ η Νότια Κορέα γύρω στο 15% όλων των εισαγωγών αυτοκινήτων στην Αμερική – έναν κρίσιμο κλάδο για τις οικονομίες τους – ενώ αντίστοιχα η Κίνα αντιμετωπίζει συνολικά ποσοστά φόρων ύψους έως το 20% επί όλων των εξαγωγών προς τις ΗΠΑ.