«Ουκρανία: Επιτακτική ανάγκη για λύσεις στην αποκατάσταση της σαρκοφάγου του παροπλισμένου πυρηνικού»

Αναζητώντας Λύσεις για την Αποκατάσταση της Σαρκοφάγου στο Τσερνόμπιλ

Η κυβέρνηση της Ουκρανίας εξετάζει εναλλακτικές μεθόδους για την αποκατάσταση των ζημιών που προκάλεσε ρωσικό drone στη μεταλλική σαρκοφάγο του ανενεργού πυρηνικού σταθμού στο Τσερνόμπιλ, όπως δήλωσε χθες η υπουργός Περιβαλλοντικής Προστασίας και Φυσικών Πόρων, Σβετλάνα Χριντσούκ.Η υπουργός αναφέρθηκε σε αυτό το ζήτημα κατά τη διάρκεια ομιλίας της κοντά στον πυρηνικό σταθμό, όπου εγκαινίασαν ένα φωτοβολταϊκό έργο ισχύος 0,8 MW.Το γεγονός έλαβε χώρα εν όψει δύο σημαντικών διασκέψεων που είναι προγραμματισμένες σχετικά με το Τσερνόμπιλ και θέματα πυρηνικής ενέργειας.

Σύμφωνα με την υπουργό, η ουκρανική κυβέρνηση συνεργάζεται στενά με ειδικούς ώστε να προσδιορίσει τον καλύτερο τρόπο αποκατάστασης της σαρκοφάγου μετά την επίθεση από εχθρικό drone στις 14 Φεβρουαρίου.«Δυστυχώς, μετά από αυτή την επίθεση, η λειτουργία της έχει επηρεαστεί», ανέφερε και εκτίμησε ότι μέχρι τον Μάιο θα έχουν ολοκληρωθεί οι αξιολογήσεις των ειδικών.

Η αξιολόγηση περιλαμβάνει τη συμμετοχή οργανισμών όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕΤΑΑ), καθώς και επιστημονικών ιδρυμάτων και εταιρειών που είχαν εμπλακεί στην εγκατάσταση της μεταλλικής αψίδας το 2019. Αυτή είχε σχεδιαστεί για να καλύψει τις διαρροές από τη σαρκοφάγο που είχε τοποθετηθεί βιαστικά μετά την καταστροφή του 1986. «Σε λίγες εβδομάδες αναμένουμε τα πρώτα αποτελέσματα αυτής της ανάλυσης», πρόσθεσε.

«Πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι η αψίδα θα αποκατασταθεί πλήρως ώστε να μην υπάρχουν διαρροές υπό οποιεσδήποτε συνθήκες»,τόνισε η Χριντσούκ υπογραμμίζοντας τη σημασία της προστασίας από τη ραδιενέργεια ως κύριο μέλημα.

Η εκπρόσωπος του ρωσικού Υπουργείου Εξωτερικών Μαρία Ζαχάροβα χαρακτήρισε το περιστατικό ως «προβοκάτσια». Η μεταλλική κατασκευή είχε σκοπό να καλύψει μια φθαρμένη σαρκοφάγο από χάλυβα και σκυρόδεμα που είχε κλείσει τον τέταρτο αντιδραστήρα του σταθμού ύστερα από μία τεράστια έκρηξη που απελευθέρωσε ένα εκτενή ραδιενεργό νέφος σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.

Μια ζώνη απομόνωσης δημιουργήθηκε γύρω από τον πυρηνικό σταθμό σε ακτίνα 30 χιλιομέτρων. Εκεί βρίσκονται εγκαταλελειμμένα κτίρια και ένα έρημο λούνα παρκ που θυμίζουν τις ημέρες όταν υπήρχαν άνθρωποι στην περιοχή. Η Χριντσούκ τόνισε πως το φωτοβολταϊκό έργο είναι κρίσιμο για τη συνεχιζόμενη ενεργειακή υποστήριξη στον παροπλισμένο σταθμό, σημειώνοντας ότι αποτελεί το πρώτο βήμα προς την ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην περιοχή αυτή.

“Εδώ και πολλά χρόνια επισημαίνουμε ότι πρέπει να μετατραπεί σε ζώνη αναγέννησης”, δήλωσε χαρακτηριστικά. “Αυτή η περιοχή είναι ιδανική για έργα παραγωγής ενέργειας μέσω ανανεώσιμων πηγών”, κατέληξε.